کد خبر: 1236284
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
روستا‌ها و مناطق محروم زیادی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بخشی از آن‌ها با بهره‌مندی از نگاه ویژه و خدمات دولت سیزدهم حالا شرایط بهتری داشته و توانسته‌اند به وضعیت خوب و پایداری برسند. 
حمیرا رحیمی

جوان آنلاین: چهارمحال‌و‌بختیاری از جمله استان‌هایی به شمار می‌آید که در مدت سه سال حضور و فعالیت دولت سیزدهم شاهد اجرا و به نتیجه رسیدن پروژه‌های زیادی در عرصه‌های مختلف بود. برهمین اساس و همزمان با چله خدمت، انجام ۴۰ پروژه مرتبط با راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان در دستور کار قرار گرفت تا با خدمات‌رسانی سریع‌تر به مردم راه رئیس‌جمهور شهید ادامه یابد. 
 
روستا‌ها و مناطق محروم زیادی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بخشی از آن‌ها با بهره‌مندی از نگاه ویژه و خدمات دولت سیزدهم حالا شرایط بهتری داشته و توانسته‌اند به وضعیت خوب و پایداری برسند. 
یکی از بهترین اقدامات دولت جهادی سیزدهم در زمینه راهسازی و بهسازی جاده‌ها و مسیر‌های شهری و روستایی بود که رونق اقتصادی را برای مناطق مختلف به همراه دارد. 
در همین راستا مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به مهم‌ترین طرح‌ها در این عرصه می‌گوید: تعریض و بهسازی جاده آلونی به جوانمردی شهرستان خانمیرزا، تکمیل و روکش آسفالت جاده حسین‌آباد نازی‌بخش بازفت و حذف نقطه حادثه‌خیز پیچ‌های دهناش و گراب شهرستان کوهرنگ، ادامه آسفالت جاده لندی شهرستان اردل، آسفالت محور ارتباطی ارمند شهرستان خانمیرزا، رفع نقطه حادثه‌خیز پیچ روستای چله‌گاه لردگان، احداث سوله خودنگهدار راهدارخانه مرکزی شهرستان اردل، تعمیر پل احمدآباد شهرستان لردگان و تکمیل کانال سودجان شهرستان شهرکرد بخشی از اقدامات تأثیرگذار و پرثمر است. 
روح‌الله غلامی ادامه می‌دهد: آسفالت روستای مرادآباد دهستان دیناران شهرستان اردل، اصلاح ورودی شهرک صنعتی شهرکرد، تعمیر و مرمت پل دشتی و حذف نقطه حادثه‌خیز شوراب شهرستان سامان، ادامه روکش آسفالت جاده هفشجان به شهرکرد و احداث ساختمان پلیس‌راه کوهرنگ به مسجدسلیمان خوزستان از دیگر خدمات این اداره‌کل در چله خدمت به شمار می‌رود. 
وی تصریح می‌کند: آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع‌های خدماتی و رفاهی مسیر شهرکرد به چلگرد کوهرنگ، روکش آسفالت جاده‌های آنتنی بخش دوآب‌صمصامی شهرستان کوهرنگ، بهسازی جاده بین‌روستایی دهچشمه به گوشه شهرستان فارسان، بهسازی روشنایی گردنه گوشنگلی شهرستان بروجن و تعریض پل و احداث دیوار حائل روستای زرین‌درخت شهرستان خانمیرزا از دیگر طرح‌های این اداره‌کل در چله خدمت است. 
به گفته غلامی، تعریض پل‌های کمربندی روستای آلیکوه شهرستان اردل، نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در پیچ کارخانه آسفالت جاده خوزستان به‌عنوان نهمین دوربین نصب شده در جاده‌های استان، آسفالت جاده چنارمحمودی به دالورا شهرستان فلارد، آغاز ساخت اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان فارسان، آغاز عملیات اجرایی بهسازی و حذف نقطه حادثه‌خیز لردگان به فلارد و روکش جاده روستایی بنواستکی شهرستان کوهرنگ در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته است. 
وی با اشاره به وجود ۱۳ نقطه حادثه‌خیز در این استان یادآور می‌شود: برای سال گذشته رفع هفت نقطه حادثه‌خیز مورد تعهد بود که انجام شد و پنج نقطه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری از ارتقای جایگاه این اداره‌کل خبر داده و می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان رتبه ۳۳ را در بین استان‌های دیگر داشت که در پایان سال ۱۴۰۲ این رتبه به جایگاه ۲۲ ارتقا یافت. 

 چالش فرسودگی ماشین‌آلات حمل و نقل عمومی
در حال حاضر فرسودگی مهم‌ترین مشکل ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آید. 
براساس گزارش‌های مستند ۲ هزار و ۴۴۴ دستگاه ناوگان حمل و نقل فرسوده در این استان وجود دارد که باید به روزرسانی شوند. 
معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۶۳ شرکت باربری در استان می‌گوید: سالانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بار از طریق ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع کامیون در این استان جابه‌جا می‌شود. 
حسین مالکی با بیان اینکه یک درصد بار کشور و ۳/۲ ماشین‌آلات حوزه جابه‌جایی بار کشور به این استان اختصاص دارد، اظهار می‌کند: رونق این حوزه به استقرار صنایع مادر و تکمیل زنجیره‌های تولید نیاز دارد. 
به گفته معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال‌و‌بختیاری هم‌اکنون ۵۰ شرکت با ۳ هزار و ۹۸۱ راننده در حوزه مسافربری چهارمحال و بختیاری فعالیت دارد. 
مالکی ادامه می‌دهد: میانگین سن ناوگان مینی‌بوس در چهارمحال و بختیاری ۳۰ سال، اتوبوس ۱۵ سال و سواری ۱۲ سال است. 
این مسئول توضیح می‌دهد: سال گذشته ۱۳ هزار مسافر از طریق ناوگان مسافربری استان برای اربعین حسینی جابه‌جا شدند. 
مالکی تصریح می‌کند: از مجموع ۳۰۵دستگاه اتوبوس موجود در چهارمحال و بختیاری ۱۳۵ دستگاه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان فعالیت دارد و بقیه در شرکت‌های خصوصی مشغول خدمات‌رسانی هستند. 

 احداث ۱۵۸ کیلومتر راه روستایی
معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ در حوزه ساخت، روکش و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی استان ۲۸ کیلومتر راه در دستور کار قرار داشت که ۱۷ کیلومتر راه در استان انجام گرفت. 
مهدی مرتضوی‌زاده ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۳ کیلومتر راه که ۵۰ کیلومتر احداث و ۷۳ کیلومتر در بخش روکش و حفاظت از راه‌ها بود که محقق شد. 
به گفته این مسئول، در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۲۰ کیلومتر راه در حوزه احداث و حفاظت جزو تعهدات این اداره‌کل بود که ۹۱ کیلومتر احداث راه و ۱۲۹ کیلومتر روکش و حفاظت از راه‌ها بود که آن نیز به طور کامل محقق شد. 
معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور می‌شود: برای امسال نیز ۲۰۰ کیلومتر راه برای ساخت و نگهداری در نظر گرفته شده است. 
مرتضوی‌زاده تأکید می‌کند: برای اجرایی و تکمیل‌کردن طرح‌های راهسازی استان در سال جاری باید ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار